Cathedral and Churches of Echmiatsin and the Archaeological Site of Zvartnots
The cathedral and churches of Echmiatsin and the archaeological remains at Zvartnots graphically illustrate the evolution and development of the Armenian central-domed cross-hall type of church, which exerted a profound influence on architectural and artistic development in the region.
The cathedral and churches of Echmiatsin and the archaeological remains at Zvartnots graphically illustrate the evolution and development of the Armenian central-domed cross-hall type of church, which exerted a profound influence on architectural and artistic development in the region.
Justification for Inscription
Criterion (ii): The developments in ecclesiastical architecture represented in an outstanding manner by the churches at Echmiatsin and the archaeological site of Zvartnots had a profound influence on church design over a wide region.
Criterion (iii): The churches at Echmiatsin and the archaeological site of Zvartnots vividly depict both the spirituality and the innovatory artistic achievement of the Armenian Church from its foundation.
Long Description
[in French only]
Les édifices religieux et les vestiges archéologiques d'Etchmiadzine et de Zvartnotz témoignent de l'implantation du christianisme en Arménie et de l'évolution d'une architecture ecclésiastique arménienne tout à fait spécifique, caractérisée par l'édifice cruciforme à coupole centrale, qui a profondément influencé le développement architectural et artistique de toute cette région.
La cathédrale Saint-Etchmiadzine est le plus ancien lieu de culte chrétien en Arménie. Elle a été construite entre 301 et 303 par Grigor Lousavorich, le fondateur de l'Église arménienne apostolique à Vagharshapat, qui était à l'époque la capitale et le centre religieux de l'Arménie. Il s'agissait à l'origine d'une basilique voûtée, mais différents événements politiques portèrent à sa destruction partielle et à sa reconstruction selon le plan cruciforme actuel, réalisée en 480. En 618, sa coupole en bois a été remplacée par une coupole en pierre identique qui s'est conservée, presque sans changement, jusqu'à nos jours. Celle-ci repose sur quatre piliers massifs, reliés aux murs externes par des arcades élancées ; celles du côté nord remontent aux IVe et Ve siècles. Le campanile à trois étages construit face à l'entrée occidentale date du XVIIe siècle. Les rotondes à six colonnes reposant sur des bases formées de quatre piliers, construites au début du XVIIIe siècle contre les absides nord, est et sud, confèrent à la cathédrale l'aspect d'une construction à cinq coupoles.
L'église Saint-Hripsimeh offre un exemple parfait de plan cruciforme à coupole centrale. Ses caractéristiques essentielles sont l'harmonie fondamentale de son plan et de ses proportions, ainsi que la simplicité et la pureté classique de ses façades, qui sont les principales qualités de l'architecture arménienne du haut Moyen Âge. Hormis la construction d'un campanile au XVIIIe siècle, le monument n'a subi aucune transformation fondamentale.
L'église Saint-Gayaneh se caractérise par ses proportions élancées et délicates. Au cours du XVIIe siècle, on reconstruisit une coupole et différents plafonds, ainsi qu'un vaste portique utilisé comme lieu de sépulture pour les membres les plus éminents du clergé arménien, édifié le long de sa façade occidentale.
Le site archéologique de Zvartnotz représente un exemple unique d'architecture arménienne du début de l'ère chrétienne. La construction de l'édifice sacré a été commencée par Catholicos Nerses III, autour du milieu du VIIe siècle. Après avoir renoncé un temps, en 652, au trône épiscopal, il reprit ses fonctions en 658 et acheva en 662 la construction de l'église avec ses annexes séculières et ses murs défensifs. Zvartnotz a exercé une influence considérable sur l'architecture de cette époque, mais aussi sur celle des siècles suivants. De plan circulaire, et comportant trois étages, elle n'a emprunté aux églises antérieures, cruciformes et à coupole centrale, que son plan interne cruciforme, qui s'insère dans un mur externe circulaire vers l'intérieur, mais polygonal vers l'extérieur. L'église de Zvartnotz et les édifices qui en dépendaient, détruits par un tremblement de terre dans le courant du Xe siècle, ont été redécouverts au début du XXe siècle par l'architecte Thoros Thoramanian, qui est l'auteur du premier projet de reconstruction.
Source: UNESCO/CLT/WHC
Historical Description
The religious buildings and archaeological remains in Echmiatsin and Zvartnots bear witness to the implantation of Christianity in Armenia and to the evolution of a unique Armenian ecclesiastical architecture, the Armenian central-domed cross-hall type, which exerted a profound influence on architectural and artistic development in the region.
The Cathedral of Holy Echmiatzin is the most ancient Christian place of worship in Armenia, built in 301-3 by Gregor Lousavorich, the founder of the Armenian Apostolic Church, in Vagharshapat, the capital and religious centre of Armenia at that time. It was originally a vaulted basilica but, following serious damage as a result of political upheavals it was given its present cruciform plan during restoration work in 480. In 618 the wooden cupola was replaced with an identical one in stone which survives almost unchanged. Its mass is supported on four massive independent pillars connected by slender arcades within the exterior walls; those on the northern side belonged to the 4th and 5th centuries. A three-tier belfry was built in front of the western entrance in the 17th century. The six-column rotundas on four-pillar bases, built at the beginning of the 18th century over the northern, eastern and southern apses, give the cathedral a five-domed outline.
The Church of St Hripsimeh represents the perfect example of cruciform plan and central cupola. Its dominant feature is the basic harmony of layout and proportions, as well as the simplicity and classical purity of its facades, the outstanding qualities of the Armenian architecture of the high Middle Ages. Apart from the addition of a bell tower in the 17th century, the monument has undergone no fundamental transformation.
The distinctive features of the Church of St Gayaneh are its slender and delicate proportions. A dome and ceilings were rebuilt in the 17th century, when a spacious arched portico was built along the western facade as the burial place for the most senior Armenian clergy.
The Zvartnots Archaeological Site is a unique example of Armenian architecture of the early Christian period. Building of the temple was begun by Catholicos Nerses III in the mid-7th century. After relinquishing the Catholicossal throne for a time in 652, but after his return to office in 658 he completed the construction of the temple with its secular annexes and its ramparts in 662. Zvartnots exerted a major influence on the architecture not only of its own time but also on that of later centuries. Circular in plan and three-tiered, its only borrowing from earlier cruciform and central cupola churches was the interior cruciform plan, which was set inside walls that were circular on the inside but polyhedral on the outside. The remains of Zvartnots and its related buildings, which had been destroyed by an earthquake in the 10th century, were revealed at the beginning of the 20th century by the architect Thoros Thoramanian, who carried out the first reconstruction project.
Source: UNESCO/CLT/WHC
Share Thread Share your opinion interested
EmoticonEmoticon